Premierowe "Polowanie na męża" Teatru Arka Lwoska w MDK
Teatr Arka Lwowska na rozpoczęcie swojego jubileuszowego 35. roku działalności wystawił na scenie Miejskiego Domu Kultury komedię Michała Bałuckiego „Polowanie na męża”. Spektakl wyreżyserował Mariusz Łeski, a w rolę głównego bohatera Walentego Pysznickiego wcielił się ks. Józef Jan Dudek - założyciel teatru. Wejściówki na dwa premierowe spektakle (18 i 19 stycznia) rozeszły się w mgnieniu oka. Nic dziwnego, bowiem aktorzy mający od wielu lat wierną widownię zawsze starają się nie tylko bawić publiczność, ale również przekazać wartości skłaniające do refleksji czy głębszego spojrzenia na siebie samego.
„Polowanie na męża” to dwuaktowa komedia, pełna barwnych postaci, zwrotów akcji i oczywiście humoru. Sztuka opowiada o pozującym na inteligenta mieszczaninie Walentym Pysznickim (w tej roli ks. Józef Jan Dudek), który za wszelką cenę chce wydać za mąż swoją córkę Anielę (Marta Rawska). Wiodącym wątkiem spektaklu jest poszukiwanie przez ojca dostatecznie bogatych i o odpowiednim statusie społecznym kandydatów. Ani ubogi literat Leon (Bartłomiej Gliniak), ani zamożny Karol (Grzegorz Kopeć) nie znajdują uznania w oczach dziewczyny, dla której również liczą się głównie dobra materialne. Rozkapryszona jedynaczka ostatecznie zostaje sama. Mimo, że od napisania dwuaktówki upłynęło sto sześćdziesiąt lat, sztuka wydaje się nader aktualna.
W spektaklu przedstawionym przez Arkę Lwowską uwagę zwraca najbardziej postać Walentego Pysznickiego, zamożnego mieszczanina o bardzo wybujałym ego, lecz analfabety i prostaka, chcącego żyć po pańsku i wśród hrabiów. Dodatkowo kolorytu postaci dodała brawurowa rola ks. Józefa Jana Dudka, który dodał bohaterowi jeszcze jedną wadę - sygmatyzm. Właśnie postać nowobogackiego mieszczanina, żyjącego w przeświadczeniu o własnej doskonałości nakreślił reżyser Mariusz Łeski, jako główny element do analizy widza. Pysznicki jawi się na chcącego awansować społecznie, zapatrzonego w siebie, swój dom i własne dobra oraz angażującego się w politykę człowieka o cechach narcystycznych. Wykorzystany przez hrabiego Walenty pojmuje na koniec, że okazywana mu sympatia była tylko pozorem. Przedstawienie po mistrzowsku obejmowała postać Leona, którego zagrał Bartłomiej Gliniak, niczym narrator z minuty na minutę rozpędzający przedstawienie aż do finału. Aktorzy odważnie dodali sporo elementów osadzających sztukę w obecnych realiach społecznych. Dodatkowe dialogi, prezentacje, rekwizyty czy dźwięki disco-polo nadały współczesnego charakteru przedstawieniu, potwierdzając odważne zmierzenie się z tą polityczno-obyczajową komedyją Michała Bałuckiego. Polityka i pieniądze, których efektem jest sukces wyborczy wyłącznie hrabiego, wskazują widzom drogę nie tylko do morału, ale przede wszystkim do postawienia sobie pytania… Czy to aby czasem nie o nas?
Kobiece kreacje panny Anieli, pokojówki Kasi (Elżbieta Batycka) i gadatliwej babki (Felicja Rempoła) podkreślające intrygę zakończoną niepowodzeniem ojca i córki, dodają sztuce i głównym bohaterom nie tylko siły, ale uwydatniają wygórowane ambicje, snobizm, służalczość i pogoń za tytułami i godnościami, które również dzisiaj okazują się aktualne. Aktorzy Arki przekonująco osadzili sztukę Bałuckiego w konwencji zaprzeczającej komediom romantycznym, gdzie nad pieniądze ważniejsze były uczucia. W przedstawieniu ani pieniądze, ani uczucia nie są tak istotne, jak zbytnia ufność. Nie pozostało nam nic innego jak uwierzyć aktorom, bowiem zagrali na scenie bardzo przekonywająco, czerpiąc przy tym nieukrywaną przyjemność, dając jednocześnie widzom … radość, miłość i szczęście.
Spektakl na podstawie „Polowania na męża” M. Bałuckiego wyreżyserowany przez Mariusza Łeskiego, oprócz wyśmienitej zabawy, humoru i brawurowej gry aktorskiej, rozpoczął jubileuszowy 35. rok działalności Teatru Arka Lwowska.
POLOWANIE NA MĘŻA
Michał Bałucki
Premiera: 18.01.2025
Scena Miejskiego Domu Kultury im. Aleksandra Sas-Bandrowskiego w Lubaczowie
Reżyseria: Mariusz Łeski
Obsada: Józef Jan Dudek (Walenty)
Marta Rawska (Aniela)
Felicja Rempoła (Babka)
Bartłomiej Gliniak (Leon)
Andrzej Rempoła (Błażej)
Grzegorz Kopeć (Karol)
Elżbieta Batycka (Kasia)
Leszek Czekalski (Lokaj)
Marian Rawski (Antoni)
Piotr Wojtasik (Służący)
Scenografia: Leszek Czekalski
Efekty muzyczne: Piotr Batycki
Efekty światła: Bogusław Tabaczek
Kostiumy i charakteryzacja: Alicja Antonik
Inspicjent: Piotr Wojtasik